Rumunský trh e-commerce v číslech


Na základě údajů a předpokladů stěžejních hráčů na rumunském trhu e-commerce, internetové obchody v Rumunsku dosáhly v roce 2017 cca 2,8 mld. EUR, tj. o 40% více než v r. 2016. To znamená, že rumunští zákazníci kupovali online za 7,67 mil. EUR denně.

Podíl e-commerce v celkovém maloobchodním prodeji: 5,6%

Nárůst e-commerce v Rumunsku o 40% ročně je nejrychlejší v rámci všech trhů EU. Celkový podíl e-commerce se zvýšil v r. 2016 z 4% na 5,6% v r. 2017. Každopádně je tento podíl stále nízký v porovnání s pokročilejšími trhy e-commerce v jiných zemích. Rumunsko je však zemí s vysokým potenciálem vývoje, což představujte velkou šanci pro majitele eshopů.

Více než 11 milionů uživatelů internetu a mobilní síť s pokrytím 85%

Podle nejnovějších statistik počet obyvatel v Rumunsku klesl z 19,4 mil. na 19,1 mil. v r. 2017. Více než 11 mil. má přístup k internetu, pokrytí internetu se v porovnání s r. 2016 zvýšilo. Přibližně 4,6 mil. osob má stálý přístup k internetu a 16,6 mil. osob (nárůst o 13% v porovnání s r. 2016) má stálé mobilní spojení.



44% obyvatel měst nakupuje min. jednou měsíčně

V dubnu 2017 se 1012 respondentů zúčastnilo internetové ankety. Jejím výsledkem bylo, že 44% obyvatel měst nakupuje online min. jednou měsíčně, a 62% z nich je ve věku 18-34 let.



Kupující online navštívil loni 9 e-shopů, průměrně 3-4 krát týdně. Ti, kteří nejsou zákazníky online, navštívili 5 e-shopů za posledních 12 měsíců s nižší frekvencí návštěv (jednou týdně). Jinými slovy, eshopy mají celkem vysokou návštěvnost, rovněž osob, které ještě nenakupovaly online.



Hlavní důvody, proč některé osoby nenakupují online: nedůvěřují produktům zobrazeným na webu, není možnost prohlédnout si a vyzkoušet produkt před jeho nákupem, nedůvěřují e-shopům a platba za dodání zboží.

Z druhé strany, zákazníci, kteří nakupují v eshopech, preferují nákupy online, protože se jedná o rychlejší způsob nakupování, mají na výběr širokou škálu výrobků, které mohou snadno porovnat, celkově je nakupování rychlejší a pohodlnější.



Více než 7000 e-shopů v Rumunsku

Počet e-shopů v Rumunsku vzrostl z cca 5 000 v r. 2016 na více než 7 000 v r. 2017. Předpokládá se, že tento trend bude pokračovat a počet eshopů dosáhne 14 000-15 000 v r. 2018.

Podle nejnovějších průzkumů v Rumunsku existuje cca 25 000 eshopů, které mají „košík” na nákupy online, tj. lze je považovat jako eshopy, avšak jejich návštěvnost je velmi nízká. Z tohoto hlediska lze pouze 7 000 eshopů hodnotit z hlediska návštěvnosti a počtu objednávek.

Hlavní kategorie produktů prodávaných v r. 2017 a průměrná hodnota objednávek, seřazené od nejvyšší hodnoty:

  • elektronika

  • IT a PC

  • oděvy

  • móda a kosmetické přípravky

  • dekorace do domácnosti

  • knihy

  • produkty pro děti

Tento žebříček je podobný tomu z r. 2016, avšak v souladu s předpoklady největších hráčů na trhu lze postřehnout, že kategorie s oděvy roste nejrychleji a během nejbližších 5 let předstihne kategorii s elektronikou a stane se tak hlavní kategorií produktů prodávaných online. Mezi výrobky s největším potenciálem nárůstu patří také dekorační produkty do domácnosti.

Důležitým ukazatelem v r. 2017 je rovněž nárůst hodnoty průměrného nákupu online, což lze vysvětlit nárůstem průměrné mzdy v této zemi. Uživatelé si mohou dovolit nakupovat dražší a kvalitnější výrobky. Zvýšil se i počet výrobků nakupovaných během jedné návštěvy v eshopu, čímž se zvýšila hodnota transakcí.



V kategorii elektronika hodnota průměrného nákupu vzrostla ze 143 EUR v r. 2016 na 171 EUR v r. 2017, během nejvytíženějších dnů (Black Friday) hodnota nákupu dosáhla více než 214 EUR.

Nárůst průměrných nákupů byl zaznamenán také v kategorii oděvy - z 34 EUR v r. 2016 až na 53-64 EUR v r. 2017.

V kategorii dekorace do domácnosti je hodnota objednávky stejná jako v r. 2016 a činí cca 103 EUR.

V rámci prodeje knih online průměrná hodnota košíku byla 17 až 21 EUR, což představuje menší nárůst od r. 2016.

Průměrná hodnota nákupů malinko poklesla pouze u produktů pro děti. V této kategorii průměrná hodnota nákupu neustále klesá během posledních 3 let a v r. 2017 klesla ze 43,50 EUR na 41,83 - 42,90 EUR.



70% návštěv eshopů generují mobilní telefony

Smartfony představují stále hlavní trend rovněž v r. 2017, a tento trend bude pokračovat v r. 2018. Největší rumunské eshopy mají nárůst návštěvnosti u mobilních zařízení o 70%, což je o 20% více než v r. 2016.

Právě generace "Millennials" zvyšuje procento návštěvnosti eshopů v rámci mobilních zařízení. Právě díky mobilním telefonům se lidé seznamují s internetem, a ne díky pevným počítačům, jak tomu bylo v minulosti.

V rámci eshopů, které používají mobilní aplikace, součinitel konverze z mobilních zařízení přesáhl počet konverzí z počítačů. U eshopů, které jsou navštěvovány pomocí prohlížečů, je součinitel mobilních konverzí pouze o polovinu nižší než konverze z počítače.

Stále víc rumunských eshopů chápe tento trend a optimalizuje své weby pro mobilní zařízení. Hlavní výzvou pro rumunské eshopy je správná optimalizace. Eshopy mají nejčastěji problém s pomalým načtením mobilní verze webu.



Nízká cena, dobré jméno eshopu, nejkratší doba dodání – hlavní činitelé při rozhodování

Dle výzkumu hlavní okolnosti, které mají vliv na rozhodování zákazníků, jsou:

nízká cena, nejkratší dodací doba, spolehlivost a kvalita informací na webu, uživatelské prostředí webu (snadné vyhledání výrobku a vzhled webu), věrnostní programy.

Zákazník, který nakupoval online v r. 2017, vykonal průměrně 8,7 nákupů. Porovnání s r. 2016: 8,4 nákupů online, 2015: 8,2 nákupů online.



Počet plateb kartami roste, ačkoliv nejčastějším druhem placení je platba při převzetí zboží.

Nejčastěji používaným druhem placení je platba při převzetí zboží (cca 85%). V návaznosti na informace zveřejněné servisy PayPay a PayU roste počet plateb kartami. Přibližně z 8% v r. 2016 se objem plateb kartami zvýšil na 12-14% v r. 2017. Byl zaznamenán rozdíl ve způsobu platby, jako je bankovní převod nebo mikro platby pomocí SMS a další.



V návaznosti na výše uvedené informace podotýkáme, že platby kartami v r. 2017 přesáhly 1,2 mld. Eur, zatímco v r. 2016 to bylo 745 mil. (zdroj: RomCard).

Black Friday 2017



Podle ARMO (Rumunský svaz internetových obchodů), během víkendu Black Friday rumunští zákazníci nakoupili za více než 200 mil. EUR, což je hodnota o 35% vyšší než v r. 2016. Nárůst prodeje během Black Friday roste každým rokem: 75 mil. EUR v r. 2014; 100 mil. EUR v r. 2015; 130 mil. EUR v r. 2016; 200 mil. EUR v r. 2017. Stále více eshopů připravuje reklamní kampaň na Black Friday během celého roku. Bez ohledu na název nebo datum výprodeje, jakou použili majitelé eshopů, jejich tržby vzrostly o cca 25-30%.





Hledisko OlzaLogistic

Rumunsko má cca 20 mil. obyvatel a její dosud stagnující trh online představuje vysněnou zemi pro mnohé české a slovenské eshopy. Bariéry, které ještě nedávno vypadaly jako nepřekonatelné, dnes již skoro neexistují. Ceny dodání zboží jsou na slušné a přijatelné úrovni. Přístup českých a slovenských eshopů na rumunský trh se zlepšil, a to i díky naší pomoci OlzaLogistic, kde můžete počítat s nejlepší cenou poštovného, kvalitou služeb pro klienty, překlady SEO a spolehnout se na místní systém reklamací a vrácení zboží.

Made by weboski